UX/UI
Case study
Szybki przegląd projektu
i jego uwarunkowań
W ramach bootcampu infoShare Academy miałem okazję pracować nad projektem UX/UI dla aplikacji weterynaryjnej wspierającej opiekę nad zwierzętami domowymi. Celem było przejście całego procesu projektowego, zarówno części związanej z UX jak i UI.
Projekt został stworzony w grupie czteroosobowej, w metodyce scrum w sprintach 1-2 tygodniowych. Każdy pełnił taką samą rolę, a pracę rozdzielaliśmy po równo na każdym etapie, efekty przedstawialiśmy i omawialiśmy wspólnie i wybieraliśmy optymalne rozwiązanie.
Zdefiniowanie problemu
Każdy odpowiedzialny i świadomy właściciel zwierzaka w domu wie, że wcześniej czy później będzie musiał z nim udać się do weterynarza. Wówczas powstają pytania:
- Gdzie znajdzie odpowiednią opiekę. Nie każdy zna ofertę świadczonych usług w swojej okolicy do momentu, aż danej usługi nie szuka lub chociażby godzin pracy danej kliniki.
- Czy termin będzie odpowiedni. Terminy i sposób umawiania do weterynarzy są często ograniczone, co oznacza, że właściciele zwierząt mogą mieć problem ze znalezieniem odpowiedniego czasu na wizytę.
- Czy trafi na dobrego specjalistę. Lekarz, lekarzowi nie równy i tak samo wygląda sprawa w przypadku leczenia zwierząt. Chcemy leczyć zwierzęta skutecznie i profesjonalnie.
- Jak mam przechowywać dokumentację medyczną i stosować się do zaleceń. Z czasem ilość dokumentacji jaką przechowujemy lub mamy dostęp, terminy wizyt, szczepień zaczynają przytłaczać, szczególnie w przypadku posiadania więcej niż jednego pupila.
- Ile będzie go to kosztowało. Ceny usług w różnych klinikach różnią się i dobrze jest wiedzieć wcześniej, jaka jest oferta i zakres cen.
Proponowane rozwiązanie
Celem jaki chcemy osiągnąć jest mobilna aplikacja, która odpowie na potrzeby i bolączki jakie napotykają właściciele zwierząt domowych podczas leczenia pupili.
Proponowane rozwiązanie powinno przede pomagać właścicielom w przechowywaniu dokumentacji medycznej, przypominać o nadchodzących terminach wizyt i kontrolach każdego posiadanego zwierzaka. Wyszukiwarka klinik i specjalistów wraz z interaktywną mapą, ma pomóc w wyborze optymalnego miejsca leczenia naszych zwierząt, tak samo jak system poleń i ocen. Dodatkowo powinna zawierać możliwość umawiania wizyt z poziomu aplikacji oraz szacowanym koszcie usługi.
Narzędzia
- Figma
- Slack
- Google forms
Zespół
- 4 UX/UI designer
Moja rola
- UX research
- UX design
- UI design
- Design system
Oś czasu
- Całość 5+ miesięcy
- Discovery i Research: 2 miesiące
- Design i prototyp: 3 miesiące
Proces projektowy
UX
- Ankiety z wykorzystaniem GoogleForms
- Analiza konkurencji
- Persony – opiekun i weterynarz
- VPC, BMC
- Customer Journey Map
- Lo-fi Wireframes
UI
- Moodboard
- Design System
- Hi-fi Wireframes
- Księga identyfikacji wizualnej
- Prototyp
Ankiety
Po rozpoczęciu projektu zdefiniowaliśmy naszą strategię i cele badawcze. Naszym priorytetem było zrozumienie grupy docelowej, jej potrzeb i bolączek. Do przeprowadzenia badan użytkowników zdecydowaliśmy się na zbudowanie dwóch ankiet online, zarówno dla właścicieli zwierząt jak i samych weterynarzy. Zawierały one pytania zamknięte i otwarte, podzielone na kilka kategorii. W ciągu dwóch dni zebraliśmy 22 ankiety od właścicieli zwierząt i 4 ankiety od weterynarzy. Na potrzeby naszej aplikacji skupiliśmy się na odpowiedziach właścicieli, a odpowiedzi weterynarzy można wykorzystać w przypadku dalszego rozwoju aplikacji.
Najważniejsze wnioski
- 18/20 ankietowaych chętnie korzysta z aplikacji mobilnych
- 10/20 respondetów ma więcej niż jedno zwierzę domowe
- 16/20 osób deklaruje, że nie są jedynymi opiekunami zwierząt w domu
- Nikt z ankietowaych nie korzysta i nie zna żadnej aplikacji weterynaryjnej
- 16/20 osób wybiera weterynarza na podstawie opinii i ich lokalizacji
- 11/20 właścicieli zwierząt chodzi do więcej niż jednego weterynarza
- 14/20 osób przechowuje dokumentację zwierząt w formie papierowej
Ankieta dla właścicieli
Ankieta dla weterynarzy
Udostępnij